Pește, de la coadă la cap
”Uneori mi se pare că umbra mea sunt chiar eu…”
(Karl May)
A fost odată ca niciodată un băiețel pe nume Karl, al cincilea fiu al unor părinți extrem de săraci, care mai aveau acasă încă 4 guri de hrănit. La 2 ani micuțul își pierde vederea (hemeralopie) care îi revine abia la vârsta de 5 ani. Sărăcia, pierderea vederii și poveștile pe care i le citea bunica i-au marcat copilăria mică. Școlar fiind, a fost sprijinit să urmeze un curs privat de muzică, iar la 14 ani a fost înscris la un seminar pedagogic, pentru a deveni dascăl, de unde a fost exmatriculat 3 ani mai târziu. S-a descoperit că tânărul Karl avea și alte talente pe lângă fantezia debordantă, cum ar fi acela de a șterpeli obiectele altora. Prins și a doua oară, a pierdut orice posibilitate de a preda vreodată.
Dumnezeu îi e martor c-a încercat să-și câștige existența pe căi legale, punându-și la treabă creativitatea, scriind narațiuni, compunând piese muzicale, recitând poezii și oferind lecții particulare, însă, cu toate că aceste activități îi hrăneau mintea și sufletul, nu-i hrăneau stomacul. Astfel că s-a întors la proastele sale obiceiuri… La 23 de ani este prins de autorități și condamnat la 4 ani de detenție și muncă în ”casa săracilor”, detenție pe care și-o petrece lecturând tot ce avea de oferit biblioteca închisorii (măcar imaginația lui să zburde liberă), fiind numit administratorul acesteia, pentru bună purtare. Eliberat, eșuează din nou în a-și asigura existența din muncă cinstită și își reia practicile, deși obținea mereu recompense mai mici decât eforturile pe care le depunea. Cade iarăși pe mâna poliției, evadează și este prins din nou și închis pentru încă 4 ani.
Recăpătându-și libertatea, se întoarce în casa părintească, la 32 de ani, unde începe să scrie povești de călătorie și aventuri captivante cu eroi înzestrați cu toate acele trăsături fizice și morale la care el însuși aspira și care erau atât de departe de el (cinste, curaj, noblețe sufletească, carismă, ș.a.). Scrie primul său volum și primește oferta unui cotidian de a-și publica povestirile, devenind apoi editor al acestuia. A colaborat cu mai multe publicații și a fost și scriitor freelancer, însă problemele financiare au continuat.
În cele din urmă se căsătorește, se așază la casa lui și devine cel mai productiv și mai citit scriitor german, celebru pentru romanele sale de aventuri, o mare parte a acestora fiind ulterior traduse în 40 de limbi și ecranizate sau adaptate pentru teatru. Vorbim despre KARL MAY1, creator al personajelor Winnetou și Old-Shatterhand, și autor al scrierilor „Comoara din Lacul de argint”, „Testamentul Incaşului” și „Piramida Zeului Soare”, ca să numim doar câteva.
Dar dacă s-ar fi oprit la a-și valorifica, în sfârșit, în mod constructiv fantezia debordantă, ar fi fost bine. Problema era că susținea c-ar fi văzut cu ochii săi teritoriile pe care le descria și că aventurile eroilor săi sunt desprinse din propriile-i peripeții reale pe acele meleaguri… A creat până și ”dovezi” pentru a-și susține afirmațiile! În fapt, Karl a vizitat o parte din regiunile descrise (cu fidelitate și în amănunt), abia după apariția romanelor sale!
În ultimele sale opere el s-a îndepărtat de ficțiunea de aventură, scriind nuvele alegorice cu teme religioase (lipsite de dogmatism), despre desprinderea omului din mrejele răului și îmbrățișarea binelui, și pacifiste. În ultimii săi ani de viață a suferit căderi nervoase și halucinații, ca apoi să se stingă la vârsta de 70 de ani, în urma unei paralizii cardiace, cu bronșită acută și astm.
Harta sa este grăitoare și descrie simbolic povestea unui nativ Pești, deopotrivă geniu și escroc, care a reușit în cele din urmă să construiască (NN în ultimul grad din Capricorn) o operă demnă de admirație într-un (sau dintr-un) context de viață foarte dificil.
Observăm că tocmai sectoarele care îngrădesc libertatea sunt aglomerate cu planete personale: Soare / Venus (stăpâna Ascendentului) și Mercur retrograd (în exil, stăpân de XII și IX, alături de inventivul Uranus) în casa VI din Pești, în opoziție cu Luna (stăpână de casa a X-a) din casa a XII-a, Fecioară. Și este de remarcat inversarea simbolică dintre casele VI-XII și zodiile asociate lor, Fecioara găzduind aici casa XII și Peștii casa VI. Această ironică (dar nu neobișnuită!) așezare aduce, cred eu, un plus de creativitate în manifestarea temelor care țin de aceste case și zodii, din pricina complementarității casă-zodie pe care o creează.2
Stăpâna AS (Venus) în exaltare și stăpâna casei X (Luna) în triplicitate3, deci ambele în demnitate, vorbesc despre potențialul său de a se realiza socio-profesional, pe de-o parte (ca stăpâne de case), și de sensibilitatea sa înnăscută, pe de altă parte (semnificația lor naturală). Dar, amplasarea lor în case problematice reflectă contextul nefericit (sărăcia, închisoarea, etc.) în care încearcă să se manifeste ele (plus aspectele cu Soarele4 sau cu alte planete semnificative5)! Cu alte cuvinte, condiția lor indică o formă de talent artistic care încearcă să se dezvolte într-un mediu neprielnic.
Și totuși, rămâi să te întrebi dacă nu tocmai acest context dificil i-a stimulat creativitatea (prin compensare)! Să ne amintim că în detenție citea cât era ziua de lungă, izolându-se în biblioteca închisorii. Și apoi, în copilăria mică, orb fiind (vezi stăpâna AS combustată în VI), bunica i-a citit povești, fiind cea cea care i-a stimulat un al 6-lea simț, să-i zicem „simțul fanteziei”, oferindu-i practic (libertatea) calea de scăpare dintr-un scenariu de viață care altfel s-ar fi putut contura mai prost. Mă rog, n-am să mă avânt în supoziții, aceste chestiuni ar fi mai limpede observate și comentate de un psiholog. Deschid, însă, o paranteză aici pentru a vă mărturisi că mă entuziasmează ca om și astrolog tocmai astfel de cazuri în care oamenii reușesc să înflorească în ciuda (sau datorită) opreliștilor, având ceea ce am numi hărți ”dificile” pentru noi, ca observatori.
Revenind la harta sa, vedem că cele două tabere în opoziție – planetele din Fecioară și Pești – sunt susținute prin aspecte armonioase de Jupiter (stăpân case III și VI, deci dispozitorul planetelor din Pești) și de Saturn (în domiciliu, stăpân de IV și V). Acestea, la rândul lor, sunt dinamizate de Marte6 (în domiciliu, stăpân de II și VII) și de Pluton. Sau hai s-o spunem altfel: toată această tensiune de pe axa VI-XII se răsfrânge în mod pozitiv asupra stăpânilor caselor III (scris) și V (creație)7 – două planete care nu stau degeaba, fiind la rândul lor dinamizate de o alta foarte puternic motivată, Marte din Berbec, angular.
Referitor la acest Marte, din biografia sa, desprindem că una dintre cele mai puternice motivații a fost cea de natură financiară. E de remarcat astfel că Marte este și stâpânul tradițional al Scorpionului și, prin urmare, al casei a II-a a lui Karl, o casă a resurselor, mai ales a celor de natură financiară. Pe lângă faptul că el este foarte puternic prin prisma poziției în semn (domiciliu) și casă (angulară), el este împreună cu Pluton (stăpânul modern al Scorpionului), o altă planetă cu conotații financiare, și aplică spre o cuadratură cu perechea Saturn-Jupiter din casa IV, Capricorn, reflectând astfel zbuciumul său continuu în acest sector. Și nu numai al său, ci și al părinților care l-au crescut, cum au putut, în sărăcie (vezi casa IV).
De remarcat aici că stăpânul casei IV (Saturn) în domiciliu și angular, și împreună cu beneficul Jupiter ar fi putut indica poate un cămin mai prosper din punct de vedere financiar, sau cel puțin mulțumitor, dacă am fi făcut abstracție de aspectele pe care le primește. Dar tocmai acestea sunt decisive! Aspectul de cuadratură implicat (dintre stăpânul IV și stăpânul II) indică efortul care a trebuit depus pentru materializarea acelui potențial de prosperitate. Desigur, tentația de a se sustrage de la acest efort (vezi sextilul pe semne dintre Marte-Pluton și Neptun) era foarte mare (vezi aglomerația din Pești) și am văzut cum Karl i-a cedat în repetate rânduri.
Mai mult, Partea Fortunei, care are o conotație materială în primul rând, se află în Berbec, între Marte și Pluton, iar Partea Spiritului (motivația, voința) se află într-un semn artistic și financiar, Taurul, și totodată într-o casă financiară, a VIII-a.
În final, să nu-l uităm pe Neptun din casa a V-a, împreună cu Fundul Cerului8, semn al fanteziei sale fertile, al inspirației dar și al (auto)amăgirii care l-a însoțit pe acest nativ la fiecare pas pe care l-a făcut prin Pești, de la coadă la cap…
- http://www.astro.com/astro-databank/May,_Karl ↩
- O casă a VI-a în Fecioară și o casă a XII-a în Pești, cu planete în ele, n-ar fi făcut decât să accentueze diferențele dintre aceste teme, pe când așezarea lor complementară reprezintă o ”întorsătură” favorabilă, în opinia mea, dar nu lipsită de provocări. ↩
- Luna în Fecioară în hartă nocturnă este în triplicitate, adică în demnitate. Vezi https://www.astrotext.ro/2015/09/ziua-nu-i-ca-noaptea/ Plus că era născut în ora (planetară) stăpânită de Lună. ↩
- Venus prin combustie și Luna prin opoziție. ↩
- Vezi aici cel mai strâns aspect aplicant (în formare) al hărții, care este opoziția dintre Lună (stăpână de X) și dispozitorul ei, Mercur retrograd. ↩
- De notat că, deși are un Marte puternic, Karl n-a recurs niciodată la violență în escrocheriile sale. ↩
- De remarcat că stăpânul casei V, Saturn, este în domiciliu și este și planeta în care se oprește lanțul dispozitorilor (din care lipsește Marte, care e puternic de sine stătător). ↩
- În sistemul de case Whole, pe care îl folosesc, Fundul Cerului, care este un punct horoscopic (nu cuspida casei IV), poate fi poziționat și în casele III sau V, cum este în acest caz. Își păstrează însă semnificația, de ”rădăcină”, pe care o cuplează cu semnificația casei a V-a, precum și puterea de a pune în valoare planetele cu care se însoțește (în zodie). ↩