Yi Jing – ce facem cu hexagramele?

de Ada Cocoș

In pendularea noastra permanenta intre certitudine si incertitudine, parte a unei lumi care ofera infinite posibilitati, cu totii incercam sa surprindem o frantura macar din ceea ce va aduce viitorul. Yi Jing – Cartea Schimbarilor este considerata de multi ambigua, in ciuda faptului ca reprezinta un fel de culegere de intelepciune adunata de veacuri. Dar poate ca tocmai caracterul sau ambiguu ne face sa plonjam in noi insine in cautarea raspunsului. Sau, poate, mai inainte de toate, ne ajuta sa descoperim intrebarea corecta.

Foto: Rico Marcelli

Foto: Rico Marcelli

Fiecarei hexagrame ii corespunde o pictograma (ideograma), un nume, o Decizie a Regelui Wen, Comentariul lui Confucius, Simbolismul. Comentariul lui Confucius explica Decizia care se bazeaza pe cele sase linii ale hexagramei ca intreg. Acest text va va oferi o idee generala despre situatia prezenta. Apoi, cercetati Simbolismul. Cartile aparute pe piata si o multitudine de site-uri ofera interpretari si explicatii legate de intelesul fiecarei hexagrame. Toate aceste informatii sunt foarte pretioase, dar cea mai buna metoda de a gasi un raspuns este sa meditati singuri la ceea ce ar putea insemna hexagrama sau hexagramele in contextul personal. Daca hexagrama de raspuns contine linii de transformare, acestea trebuie studiate cu multa atentie pentru ca reprezinta stadiul in care va gasiti in situatia data.

Sa spunem ca ati obtinut Hexagrama 11 – Tai – Pacea. Daca prima linie este obtinuta prin trei fete Yang, adica 3 x3 = 9, aceasta este o trasatura Yang de transformare si va deveni o linie Yin. La interpretare, se cauta la hexagrama 11, 9 jos sau 9 pe primul loc, depinde ce carte de interpretari utilizati. Apoi, veti desena hexagrama obtinuta dupa ce prima linie Yang de transformare a devenit Yin si cititi Decizia. Simbolismul si interpretarea generala nu sunt obligatorii, dar puteti verifica daca mesajul poate reprezenta o consecinta logica a primei hexagrame.

Asa cum scriam in numarul trecut, hexagrama se deseneaza de jos in sus, iar numerotarea liniilor se face la fel, de jos in sus. Liniile de numar impar (1, 3, 5) sunt considerate de vibratie Yang, iar cele pare (2, 4, 6) de vibratie Yin. Astfel, daca pe pozitia 1 obtinem o linie (trasatura) Yang, ea se considera a fi la locul potrivit, iar daca obtinem o linie Yin, ea nu este la locul potrivit.

Dupa Confucius, liniile 1 si 2 sunt atribuite Pamantului, 3 si 4 Omului, iar 5 si 6, Cerului. Iata o imagine deosebit de sugestiva a Omului prins intre fortele superioare ale Cerului si fortele materiale ale Pamantului, cautandu-si locul, incercand sa-si descopere menirea si echilibrul.

Atunci cand studiem strctura unei hexagrame nu trebuie sa pierdem din vedere faptul ca ea este compusa din doua trigrame suprapuse. Astfel, liniile 1 si 4 sunt liniile de baza ale celor doua trigrame componente, liniile 2 si 5 sunt liniile de mijloc, iar liniile 3 si 6 sunt liniile de inchidere. Aceste linii sunt in corespondenta doar daca alcatuiesc o pereche yin – yang. Daca sunt ambele yin sau ambele yang, nu corespund.

Maestrul Alfred Huang, ofera in cartea sa „The Complete I Ching” cateva indicii de interpretare a liniilor, indicii pe care le-a dobandit de la Maestrul Yin:

  • daca obtineti 2 linii de transformare, una yin si alta yang, consultati doar semnificatia liniei yin de transformare;
  • daca liniile de transformare sunt de aceeasi vibratie, fie yin, fie yang, consultati semnificatia celei aflate pe pozitia inferioara;
  • daca obtineti 3 linii de transformare, consultati numai linia din mijloc;
  • daca obtineti 4 linii de transformare, opriti-va la semnificatia liniei aflate pe pozitia superioara dintre cele doua linii care nu sunt de transformare;
  • daca aveti 5 linii de transformare, consultati doar linia care nu e de transformare;
  • daca toate cele 6 linii sunt de transformare, consultati Decizia noii hexagrame obtinute.

Alti autori, spun ca liniile 1 si 6 sunt adesea defavorabile pentru ca ele reprezinta extremele hexagramei. Liniile 2 si 5 sunt favorabile, ele reprezinta centrul trigramelor care compun hexagrama. Pozitia 5 este considerata o pozitie de mare putere, iar pozitiile 3 si 4 se gasesc intre energii, deci influenta lor este cumva nedeterminata.

Din explicatiile oferite de Ducele Zhou, reiese ca prima pozitie este asociata cu dificultatile oricarui inceput. Este un loc unde ne mobilizam energia pentru a initia o actiune. A cincea pozitie are cea mai puternica energie crescatoare, iar pozitia 6 se indreapta deja spre scadere, cadere.

Ceea ce nu trebuie sa pierdem din vedere atunci cand ne aflam in fata unei hexagrame si a ideogramei corespunzatoare este faptul ca, desi acestora li s-a desemnat o denumire, nu trebuie sa reducem hexagrama la aceasta. O ideograma reprezinta o imagine complexa, reprezinta o idee sau o suita de idei si nu un cuvant. Fiecare trigrama, fiecare hexagrama este un simbol arhetipal care reprezinta toate obiectele si situatiile care rezoneaza cu ea.

Cautand noi insine un cuvant care sa exprime esenta ideogramei, ne apropiem de intelegerea sa si putem identifica un raspuns care sa ne reprezinte, care sa repezinte solutia pentru problema sau intrebarea ridicata. Nimic nu este izolat in interiorul propriei existente, in spatiu si timp, totul curge si se leaga, intre lumea vizibila si invizibila exista corespondente armonice (precum in Cer, asa si pe Pamant).

Consulta oracolul Yi Jing online!

Bibliografie:
Wu Jing – Nuan: „Yi Jing”
Taoist Master Alfred Huang – „The Complete I Ching”