Energia Sagetatorului sau „Priveste dincolo de ceea ce vezi”!

Editorial de Ada Cocoş

sgAm revazut recent un desen animat care imi este foarte drag si care mi-a dat startul acestui articol. Este vorba de „Regele Leu 3” unde maimuta inteleapta ii spune lui Timon: „Look beyond what you see” (Priveste dincolo de ceea ce vezi). Nici ca se putea o fraza mai potrivita pentru energia Sagetatorului care ne impinge spre explorare si autodepasire spre a transcede granita cunoasterii, a intelegerii, pentru ca, in final, sa dobandim intelepciunea. După scormonirea in sine specifica Scorpionului, curatati de reziduuri, de ceea ce ar putea sa ne tina pe loc este momentul sa primim daruri si de la Sagetator. Initiatic, Scorpionul este considerat semnul discipolului. Iar discipolul trebuie sa castige intelepciune inainte de a putea pasi spre Capricorn, semnul initiatului, si pentru a putea urca muntele. Dar ca sa putem urca muntele trebuie sa-l vedem. Ca sa-l vedem, avem nevoie de un simt cu totul si cu totul special: intuitia. Iata darul cel mai de pret al Sagetatorului.

Nu vorbim aici de intuitia specifica Lunii si Racului, aceea care te ajuta sa alegi cu emotia, sa devii empatic, ci de un simt mai puternic si mai ascutit, simbolizat de sageata trimisa catre cer, un simt legat de spirit, acel simt care te duce catre culmi. Jupiter este in exaltare in Rac, prima poarta, aceea a coborarii in forma, unde se impregneaza pentru prima data cu un alt fel de simt. Jupiter vede pentru prima oara dincolo de forma in Rac, pentru ca in Sagetator sa-si perfectioneze acest simt pe care sa-l duca la intelepciune si la inaltimea spiritului. In final, Jupiter ajunge in celalalt domiciliu sau in celalalt punct de exaltare (depinde cum vrem sa-l evaluam, traditional sau modern), in Pesti, unde „eu simt” (Rac) si „eu inteleg” (Sagetator), devin „eu cred” (Pesti).

Daca Racul poate reprezenta o potentialitate difuza pierduta in constiinta de masa, Sagetatorul transforma acest potential in ceva palpabil, de la inaltimea spiritului, si reprezinta directia, calea, viziunea spre Capricorn.

Daca in Gemeni, semnul opus Arcasului, mintea noastra este asaltata de idei, de ganduri, de multitudinea de conexiuni dintre lucruri, in Sagetator, gandurile devin o forta bine tintita, devin o sageata a spiritului care nu mai are ca scop o interactiune superficiala, ci are un scop elevat, spiritual. Vedem dincolo de lucruri, dincolo de linia orizontului. Mai mult, latura duala a acestui semn de Foc, mutabil, jumatate animal, jumatate om, ne invata ca omul este o fiinta complexa menita sa manifeste concret forta divina. Daca guvernatorul traditional al Sagetatorului este Jupiter, guvernatorul esoteric este insusi Pamantul, iar cel ierarhic, Marte. Sub influenta Sagetatorului ne conturam o viziune asupra lumii, dar nu numai asupra realitatii concrete, ne folosim de focul spiritului pentru a dobandi un alt fel de cunoastere, dincolo de ceea ce vedem cu ochiul fizic. Apoi, ar trebui sa aplicam ceea ce am invatat in viata de zi cu zi, ne construim si construim celorlalti credinta ca dincolo de concret exista si altceva. Iar Marte este cel care ii da Sagetatorului energia de a manifesta viziunea sa in sens spiritual, energia de a depune efort pentru a-si atinge tinta.

Desigur, am vorbit aici despre dimensiunea inalta a Sagetatorului, dar propun sa ne intoarcem putin spre simbolistica pe care ne-o pune la dispozitie Alice Bailey in “Astrologia esoterica” vizavi de Sagetator : <<Si Cuvantul a spus: „Sa fie cautata mancarea”>> Aceasta este dimensiunea instinctuala, care poate fi dusa la extrem, a Sagetatorului. Pentru aceia care au un scop mai elevat, simbolistica se schimba si devine: ”Vad telul. Ating telul si ma indrept spre un altul”.

Bucuria vietii fizice, experimentarea si intelegerea placerilor terestre nu trebuie sa reprezinte o opreliste in calea elevarii spiritului. Dar, inclin sa cred ca daca trisam in fata energiei Scorpionului si nu cautam suficient in noi insine, nu ne constientizam si nu ne depasim, atasamentele, temerile si dorintele, energia Sagetatorului nu face decat sa poarte mai departe excesul. Ramanem prinsi in teluric si exacerbam, cu forta focului, doar placerea. In felul acesta pierdem coerenta telurilor, sarim de la un scop la celalalt exploatand „la joie de vivre” pentru noi si nu daruind-o si celorlalti.

Dar, Sagetatorul mai aduce un pericol, cel al fanatismului si al dogmatismului. Daca pornim pe calea cautarii spirituale trebuie sa devenim constienti de puterea pe care o avem asupra celorlalti, de modul in care faptele noastre (sagetile Sagetatorului) au efecte directe, foarte puternice atat asupra lumii materiale, cat si asupra lumii sensibile.

In „Alchimia sau Cautarea Perfectiunii”, Maestrul Aivanhov vorbeste despre vanitate ca fiind sub semnul lui Jupiter: „Ah! Draga mea vanitate! Eu, daca ar trebui sa o abandonez, as fi pierdut. Deci, o pastrez cu grija, dar fac în asa fel încât ea sa fie în slujba mea si nu eu în a ei, caci altfel stiu unde m-ar târî ea. Am înteles de multa vreme ca vanitatea poate fi utila, ca ne putem servi de ea, ca o putem pune la lucru, dar cu conditia sa întelegem cât este de periculos sa dorim gloria pentru noi însine. Ceea ce trebuie sa facem este sa-l glorificam pe Domnul, un ideal sublim pentru care sa lucram; din aceasta glorie divina vom fi într-o zi aureolati. Deci, invatati si voi sa va orientati vanitatea într-o directie mai buna, adica în sus.”

Mai mult, “daca este indreptata catre Cer, adica se manifesta ca o dorinta de a indeplini voia lui Dumnezeu, pentru a merita sa fii primit printre alesi, aceasta nu mai poarta numele de vanitate ci de glorie divina, caci este o dorinta care atinge eternitatea, si ei trebuie sa-i dam frau liber.”

Asadar, va invit sa privim dincolo de ceea ce vedem, cu bucurie, cu iubire si cu entuziasm, cu smerenie, cu pofta de dulciuri si de colinde, pentru a patrunde cu adevarat in spiritul Craciunului si chiar mai departe de acesta, pentru a fi capabili sa daruim si celorlalti viziunea spre tainele celei de-a doua porti, poarta spre lumea spirituala, Capricornul.