4 x 3

de Cristiana Tănase

Atunci cand pornim pe traseul identificarii mesajelor astrologice, avem la dispozitie doua directii opuse de abordare: fie cautam sa recunoastem, sa ordonam si sa structuram haosul aparent din jurul nostru dupa criterii arhetipale (practic, sa grupam ceea ce ne inconjoara in functie de caracteristicile-cheie ale semnelor zodiacale), fie sa urmarim de la unu la doisprezece cum se ramifica in diversitate si in complexitate viata, pornind deci dinspre intreg catre parte. Ambele perspective sunt juste si indreapta atentia spre intelegerea principiilor fundamentale care conduc existenta noastra, indiferent daca o consideram sau nu din prisma semnelor zodiacale.

Poarta circulara din gradina Yuyuan, China - adaptare
Poarta circulara din gradina Yuyuan, China – adaptare

Apeland al doilea model, dinspre unitate spre doisprezece, am putea spune ca incercam sa analizam viata coordonata de o forta centrifuga. Asa cum in centrul cercului zodiacal exista un punct, din centrul unei vieti individuale, cu tot spectrul ei de experiente, priveste un punct de constiinta. De aceea, pentru descifrarea temeiurilor zodiacului, ar trebui sa ne intrebam cum se ajunge la cele douasprezece tipuri de constiinta reunite in el si care sunt legile de baza prin care acestea se diferentiaza intre ele. Cum apare, dintr-un punct, diversitatea?

La o privire atenta, identificam o prima faza de dispersie dupa modelul celor patru energii creatoare care impreuna sustin prin contrast si complementaritate dinamismul vietii pe Pamant, considerata din dubla ei ipostaza, lumea constiintei interioare si lumea evenimentelor exterioare. In fapt, exista in foarte multe sisteme de referinta corespondente pentru aceste patru motoare de manifestare.

In astrologie, le regasim sub forma celor patru elemente: aer, apa, foc, pamant. Si pentru ca incercam, in astrologia natala, sa surprindem cum isi priveste un om propria poveste si cum si-o determina, cele patru elemente de baza pot fi cel mai limpede intelese in analogie cu sistemul ratiune, simtire, intuitie, senzatie. Astfel, ochiul nostru interior isi evalueaza experientele facand apel la gand, emotie, intuitie sau simturi fizice si creeaza un conglomerat de teorii, trairi, credinte si materializari. Patru cai de acces al vietii prin noi, patru tipuri de perceptie complet diferite intre ele pe care se vor construi, in echipe de cate trei, arhetipurile din spatele semnelor zodiacale.

Este evident ca toti venim deja inzestrati si ne folosim zilnic, in mod concret, de potentialul celor patru puteri, iar acest fapt se regaseste reflectat in harta natala a fiecarui om prin reprezentarea in cadrul ei a tuturor celor patru elemente. Ceea ce ne diferentiaza si putem determina (sau cel putin aproxima) cu ajutorul astrologiei este prioritizarea pe care o stabileste instinctiv nativul in accesarea acestor functii, pentru ca tendinta noastra innascuta este de a le utiliza secvential. In plus, ele sunt opuse doua cate doua: gandire-emotie, senzatie-intuitie [1].

Astfel, constiinta focusata pe evaluarea rationala va fi indicata de un accent primar pe elementul aer. Automat, functia complementara, emotia, va fi trimisa in plan secund si chiar daca elementul apa este prezent si el in harta si cere experimentare constienta, personalitatea de aer va fi atrasa automat spre a-si trece experientele mai intai prin filtrul de ce-urilor pentru ca este motivata, mai mult decat a le simti, de a le intelege. In mod analog, situatia se inverseaza atunci cand harta indica drept element primar apa, astfel incat persoana se va axa pe perceptie prin emotie si subiectivism.

Perechea senzatie – intuitie (pamant – foc) pune fata in fata evaluarea a ceea ce traim pe baza evidentelor semnalate de simturile fizice versus cautarea neobosita dincolo de vizibil si tangibil prin capacitatea noastra de a sti si a crede in ceva fara probe materiale sau teorii explicative. Senzatia ca mod principal de perceptie confera personalitatilor de tip pamant un simt accentuat al masurii si capacitatea accentuata de materializare in timp ce in contrapartida intuitia, ca functie primara specifica oamenilor de foc, ii alimenteaza pe acestia cu idealuri si energie creatoare.

Asadar, plecam de la un punct, iar acesta se multiplica spre patru manifestari distincte, pe care le recunoastem in zodiac ca apa, aer, pamant, foc. Mai departe, fiecare dintre aceste elemente primeste ca impuls trei tipuri diferite de miscare prin care viata, aici, capata continut si continuitate in sens evolutiv. Astrologic, vorbim despre cele trei moduri: cardinal, fix, mutabil.

Astfel, modul cardinal initiaza permanent si elibereaza spontan, la tinta, energia specifica elementului. Modul fix stabilizeaza in jurul unui ax central tipul de perceptie al elementului pe care il activeaza, in incercarea de a-i conferi durabilitate si rezistenta in timp. Modul mutabil este motivat de explorarea posibilitatilor elementului accesat in alte directii decat cea prezenta, asigurandu-i evolutia.

In final, din combinarea elementelor si modurilor rezulta cele douasprezece arhetipuri de la baza zodiacului. Fiecare semn are ca radacina perechea sa specifica element-mod si intregul sau spectru de manifestare se contruieste fara abatere pe aceasta structura.

***

Fecioara. Ca semn de pamant, evalueaza pe criterii tangibile, practice, de eficienta, tintind optimizarea a ceea ce se materializeaza in jurul sau. Modul mutabil ii imprima directia de miscare inspre mai bine, lejeritatea cu care trece, clasificand, de la o evaluare la alta. In acest fel, constiinta de tip Fecioara parcurge drumul dintre nemultumirea fata de imperfectiuni de detaliu pana la precizia de gratie a specialistului care obtine, in rezultat concret, performanta.

______________________
[1] David Keirsey, Personalitate si temperament
Liz Greene, Relating: An Astrological Guide to Living With Others on a Small Planet